Consumentenrecht: kan ik een aankoop terugdraaien?

Welke rechten heb je als consument bij het kopen van een product in een winkel of online? En wat kun je doen als het product kapot is? Dat leggen wij hier voor je uit.

Buiten dat het vervelend is als een aangekocht product niet bevalt, hangen er ook verschillende juridische regels aan die bepalen waar je als consument wel of geen recht op hebt. Consumenten zijn goed beschermd in de Nederlandse wetgeving. Aan de hand van een voorbeeld leggen we de verschillende rechten van consumenten uit.

Je hebt een leuke bloemetjesstoel gekocht, maar nu blijkt hij toch niet helemaal te passen bij de industriële look van de woonkamer. Je zou graag de aankoop willen terugdraaien. Welke mogelijkheden heb je daarvoor?

Kopen in een winkel

Als je de stoel hebt gekocht in een winkel, heb je waarschijnlijk de stoel in het echt kunnen bekijken. In dat geval heb je doorgaans geen bedenktermijn. Op het moment dat je de aankoop hebt gedaan ben je eigenaar geworden van de stoel. Soms hebben winkels in hun algemene voorwaarden opgenomen dat er een mogelijkheid is om het product te ruilen of terug te brengen tegen betaling van annuleringskosten. Let op! Een dergelijk annuleringsbeding is niet altijd geldig, zie daarover onze blog die binnenkort verschijnt. Wat winkels ook nog wel eens aanbieden is dat ze het product terugnemen en dat je hier een waardebon voor in de plaats krijgt, maar niet je geld terug. De stoel mag dan natuurlijk niet beschadigd zijn, maar moet in de originele staat teruggebracht worden. Bij sommige producten dienen deze ook in de originele verpakking of met originele etiketten en labels te worden geretourneerd.
Als er nergens in de algemene voorwaarden iets staat over retourneren of ruilen van een product (of de winkel heeft helemaal geen algemene voorwaarden), is het helaas niet mogelijk. Het enige wat je nog zou kunnen proberen is contact opnemen met de winkel en het heel lief vragen…

Kopen in een online webshop

Een groot nadeel aan online shoppen is dat je het product niet in het echt kunt bekijken. Op een foto ziet het product er altijd anders uit dan wanneer het in je woonkamer staat. Daarom heb je volgens de wet het recht om de aankoop terug te draaien. Hierbij geldt een bedenktermijn van 14 dagen. Binnen deze dagen moet je de verkoper kenbaar maken dat jij je geld terug wilt. Handig om te weten: deze 14 dagen gaan pas in op het moment dat jij het product hebt ontvangen, dus niet op het moment dat je de aankoop doet. Als je het product terugstuurt draai jij volgens de wet wel zelf op voor de verzendkosten, tenzij anders staat vermeld op de website van de verkoper. Sommige webshops hanteren een langere bedenktijd dan 14 dagen. Dit is dan te vinden in hun algemene voorwaarden.

Bij producten die op maat gemaakt zijn, zoals een huisnummerbordje met je achternaam erop, en bederfelijke goederen, zoals etenswaren of bloemen, geldt de mogelijkheid om deze terug te sturen niet.

Het product is kapot

Het kan natuurlijk ook zijn dat je wel blij bent met je aankoop, maar dat je na drie weken door de stoel heen zakt! De wet komt in dit geval de consument tegemoet. In de wet is het vermoeden opgenomen dat, indien een product binnen zes maanden na aankoop defect blijkt te zijn, het product al bij aankoop gebrekkig was. Dit betekent dat je de verkoper ‘in gebreke kunt stellen’. Je kunt een aangetekende brief sturen waarin je hem aanmaant het product binnen een redelijke termijn te herstellen of te vervangen. Je hebt namelijk het recht op een goedwerkend (in de wet ‘deugdelijk’ genoemd) product. De verkoper mag zelf kiezen welke van de twee oplossingen hij aandraagt; het repareren van het product of het verschaffen van een nieuw exemplaar. Mocht de verkoper geen van beide oplossingen willen uitvoeren, dan kun je de koopovereenkomst schriftelijk ontbinden. Vervolgens dien je het aangekochte product naar de winkel te retourneren, waarna je het aankoopbedrag kunt terugvorderen. Indien de verkoper niet vrijwillig overgaat tot terugbetaling van het aankoopbedrag, kun je naar de rechter stappen om dit bedrag terug te vorderen.

Tips

  • Bewaar altijd je aankoopbonnetjes. In een winkel krijg je vaak een kassabon en online een pakbon. Dit is het bewijs waarmee je kunt aantonen wanneer je het product hebt gekocht en dat het bij de verkoper uit de winkel/webshop komt. Mocht je het bonnetje kwijt zijn, dan kun je dit ook nog aantonen met een bankafschrift.
  • Indien de verkoper is aangesloten bij de Geschillencommissie, kun je hierbij een klacht indienen. De uitspraak die de commissie over jouw situatie doet, is voor de verkoper bindend.
  • Creditcards hebben vaak een gratis aankoopverzekering, waarbij je gedekt bent voor diefstal, beschadiging en vermissing.
  • Check ook even of het product dat je hebt gekocht fabrieksgarantie heeft. Soms geeft een fabrikant bijvoorbeeld twee jaar extra garantie.
  • Garantie bijkopen is in principe overbodig, omdat je als consument een wettelijk recht hebt op een deugdelijk product. Vaak is het enige toegevoegde voordeel dat je bij een aankoopverzekering niet hoeft aan te tonen hoe het product kapot is gegaan.

Contact met een consumentenrecht advocaat in Mijdrecht

Wil je meer weten over dit onderwerp of wil je jouw situatie voorleggen aan een specialist op het gebied van consumentenrecht? Neem dan contact op met een consumentenrechtadvocaat van Hendrikx Advocaten.

Bel ons gerust!