Bernice Nonnekes
Ik help eigenaren en managers van bedrijven in de Ronde Venen e.o. met praktische en snelle oplossingen bij onvoldoende functionerende werknemers, ziekte en ontslag, zodat zij zich gerustgesteld kunnen concentreren op hun business.
Per 1 maart 2020 is jaarlijks een vorm van gestructureerde feedback voor advocaten verplicht gesteld door de Nederlandse Orde van Advocaten. Dit om de kwaliteit, deskundigheid en het functioneren van iedere individuele advocaat te waarborgen. Een van die vormen is intervisie. Hieraan dient een advocaat minimaal 8 uur per jaar deel te nemen.
Wat is intervisie?
Intervisie is een overleg waarbij een groep van advocaten een niet-juridische werksituatie bespreekt. Het vindt plaats onder begeleiding van een gecertificeerde gespreksleider. Tijdens de intervisie worden dilemma’s, ethisch handelen en functioneren, de praktijkvoering of -uitoefening en de beroepsattitude besproken. Door onderling te sparren en het stellen van helpende vragen worden alternatieven en oplossingen aangereikt door de deelnemende advocaten. Kortom: gericht op persoonlijke groei en verrijkende inzichten!
Onze advocaten intervisie is in kleine groepen van 3 tot 8 advocaten. Zo is de intervisie het meest effectief. Het bespreken van het dilemma vindt plaats volgens een bepaalde structuur en onder begeleiding van onze door de NOvA gecertificeerde gespreksleider Bernice Nonnekes. Zij faciliteert het proces en bewaakt de randvoorwaarden om de kwaliteitstoets optimaal in te vullen. Bernice is zelf ook advocaat, waardoor zij vertrouwelijkheid en geheimhouding scherp in de gaten zal houden.
De intervisie kan bij ons op kantoor in Mijdrecht plaatsvinden, maar het kan ook op locatie.
Als deelnemer dien je voorafgaand aan de intervisie een dilemma uit jouw eigen praktijk voor te bereiden. Dit mag een actueel dilemma zijn, maar mag ook een situatie zijn uit het verleden waar je graag over wilt sparren. Vervolgens zullen de deelnemers tijdens de intervisie om de beurt een casus inbrengen die wordt afgesloten met een vraag, ook wel ‘het dilemma’ genoemd. De deelnemers stellen aan de casusinbrenger helpende vragen om hem/haar inzicht te laten verkrijgen.
Doordat je als casusinbrenger oplossingen aangereikt krijgt, word je bewust gemaakt van je handelen en ben je in staat om persoonlijk te groeien. Het stellen van vragen, zonder (waarde)oordeel, staat tijdens de intervisie centraal om zo de aandacht te richten op het dilemma en aan te zetten tot actie.
Door intervisie word je als advocaat bewust van je gedrag, houding en opvattingen. Tijdens intervisie helpen vakgenoten je om inzicht te krijgen in de onderliggende oorzaak van het dilemma dat je ervaart. Het laat je ontdekken welke impliciete overtuigingen jou in je werk als advocaat sturen.
Zodra je hier bewust van bent, kun je er voor kiezen om met de nieuw verkregen inzichten en aangereikte oplossingen hier al dan niet iets mee te doen. Hierdoor zet je professionele stappen die zorgen voor persoonlijke groei. Iedere advocaat is zo met zijn/haar eigen traject bezig, terwijl je tegelijkertijd leert van je vakgenoten. Vaak kom je tot de ontdekking dat je niet de enige bent met bepaalde twijfels en dat andere advocaten vergelijkbare dilemma’s hebben. Deze erkenning geeft zelfvertrouwen, waardoor je voldaan terug naar huis gaat.
Schrijf je nu in om een plek te reserveren bij onze eerstvolgende intervisie sessies. Tip: zet meteen de juiste factuurgegevens in het onderste invulveld.
Je kunt contact opnemen met onze gespreksleider Bernice Nonnekes via 0297 – 25 00 18 of nonnekes@hendrikxadvocaten.nl.
Ik help eigenaren en managers van bedrijven in de Ronde Venen e.o. met praktische en snelle oplossingen bij onvoldoende functionerende werknemers, ziekte en ontslag, zodat zij zich gerustgesteld kunnen concentreren op hun business.